Kuntoutuskeskus, jossa asiakas on tärkein

Geritrim on kuntoutukseen erikoistunut geriatrinen hoito- ja kuntoutuslaitos Kristiinankaupungissa. Geritrim palvelee nykyään veteraanisukupolven lisäksi naapurikuntia ja erikoissairaanhoidosta saapuvia potilaita, jotka tarvitsevat jatkohoitoa ja tarkkailua, ennen kotiutusta normaaleihin arjen askareisiin. Normaali hoito- ja kuntoutusjakso on nykyään 1–3 viikkoa.

– Ennen asiakkaat saattoivat viipyä kauemmin, kun taas nykyään vaihtuvuus on nopeatempoisempaa. Asiakkaita on kerrallaan 20–22. Kuntoutuksen lisäksi saatavilla on fysikaalinen osasto, jossa saa hierontaa, jalka- ja kylmähoitoja sekä meillä on myös toimintakykylaboratorio, Tony Westerlund Geritrimin johtaja kertoo.

Yksikössä on kuntosali, josta löytyy näyttö, jonka kautta ohjaaja voi vetää kotona oleville asiakkaille etäjumppaa. Näin asiakkaat pidetään myös kotioloissa aktiivisena ja sosiaalisena.

– Etäjumppa on ehdottomasti suosituin! Westerlund toteaa.

Ateriapalvelun suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa

Feelian myyntipäällikkö, Magnus Bergroth, otti yhteyttä Westerlundiin ja kertoi tälle Feelian tarjoamasta vaihtoehdosta. Lähdettiin yhdessä käymään läpi ateriapalvelutilannetta, kuten millaista ruokaa silloin tarjoiltiin ja selvitettiin sen aikaisen ruokapalvelun mahdolliset solmukohdat.

– Feelian mallilla he voivat aina pitää ruokaa varastossa pelkäämättä, että siitä syntyy hävikkiä. Feelian tuotteilla on pitkä säilyvyys avaamattomina jääkaapissa. Asiakas voi suunnitella ruokalistansa yhdessä Feelian kanssa, sillä heillä on paras tieto siitä mikä heidän asiakkailleen maistuu, Bergroth kertoo.

Enemmän valinnanvaraa ja asiakkaiden suosikkeja

Keittiövastaava, Susanne Klemets, aloitti Geritrimillä maaliskuussa 2020, ja 1.4.2020 yritys aloitti Feelian ateriapalvelulla. Nyt hän pystyy itse vaikuttamaan ruokalistan sisältöön ja tilaamaan tuotteita, jotka maistuvat heidän asiakkailleen. Yksikössä tuoksuu ruoka ja asiakkaat tietävät mitä odottaa.

– Nykyään asiakkaamme tietävät esimerkiksi, milloin on hernekeittopäivä! Klemets toteaa hymyillen.

Klemets kehuu Feelia-tuotteita helppokäyttöisiksi ja aikaa säästäviksi. Tuotteita on helppo muuntaa asiakasmäärän mukaan. Tilanteessa, jossa yhtäkkiä tarvittaisiinkin lisää ruokaa, Klemets tietää miten toimia – ruokaa on helppo napata jääkaapista lisää ja laittaa lämpiämään uuniin. Vaihtoehtoisesti taas avaamaton pakkaus on helppo säilyttää seuraavaa kertaa varten.

Feelian mallilla ruokalistakulku kuntoon

Feelian ruoilla asiakkaiden on mahdollista saada ruokahävikki pienemmäksi. Valmistushävikkiä ei synny lainkaan asiakkaan keittiössä ja useat eri pakkauskoot mahdollistavat ruokamäärien optimoimisen. Tuotteiden pitkä säilyvyys mahdollistaa ylimääräisten ruokapakkausten käytön ruokalistan seuraavalla kierrolla.

– Feelian tarjoamalla kokonaisvaltaisella ateriapäivämallilla kaupassa käynnit jäävät vähemmälle. Myös budjetointi helpottuu, kun tiedetään etukäteen tarkasti kuukauden ruokamenot. Lisäinvestointeja ei tarvitse tehdä, sillä tavalliset lämmitys- ja ruoanlaittovälineet riittävät, Bergroth selvittää.

Koska Feelialle tärkeää on ruoanlaitosta vapautuva aika, enää ruoan valmistukseen ei tarvitse varata yhtä paljon aikaa perinteiseen valmistusmalliin verrattuna. Välillisen työn osuus pienenee ja välittömään työhön saadaan lisää resursseja. Täten yhdistelmätyötä on mahdollista teettää keittiöhenkilökunnalle. Palvelumalli on kokonaisuudessaan kustannustehokkaampaa itse valmistettuun tai ostopalveluun verrattuna.

Päätyminen Feelian ateriapalveluun 

Tony aloitti Geritrimillä vuonna 2012, ja tällöin veteraanit alkoivat yrityksen asiakkaina vähentymään. Uudessa tilanteessa piti miettiä mitä tehdä. Westerlund kiinnitti huomiotaan yrityksen ruokapalveluun, ja raaka-ainekulut sisältäen välitystuotteet muodostivat n. 10 % toiminnan liikevaihdosta. Westerlund alkoi pohtimaan eri vaihtoehtoja ja tapoja, kuinka ruokapalvelusta muodostuneita kuluja saataisiin pienennettyä, ruoan laadusta tinkimättä.

Tehtiin kartoitus ja kilpailutus uudesta palveluntuottajasta, ja kuluja saatiin pienennettyä n. 27 % vuositasolla. Palvelu toimi hyvin, kunnes monen vuoden jälkeen todettiin, että haluttiin vaihtelua ruokapuoleen. Sopivasti tähän aikaan Feelialta otettiin yhteyttä ja ruokia alettiin testaamaan yksikössä vähitellen.

– Todettiin, että tässä oli suuri mahdollisuus tehdä todella isoja säästöjä ja samaan aikaan saisimme enemmän valinnanvaraa ruokalistalle.

Seuraavan hallituskokouksen yhteydessä he tarjosivat Feelian ruokaa ilman, että hallitusjäsenet tiesivät asiasta.

– Asialistassa edettiin ruokapalveluihin, ja vaikka osa hallitusjäsenistä oli hieman varautuneita ja empiviä päätöksen edessä, niin kerroin: ”te olette kaikki hetki sitten syöneet Feelian ruokaa, ja sanoitte jokainen, että ruoka oli hyvää ja maistuvaa.” Eihän siinä vaiheessa kukaan enää kehdannut tai halunnut vastustaa Feelian ruokakonseptia, Westerlund naurahtaa.

Ruoka sai kokeilussa erinomaista palautetta myös asiakkailta, ja sopimus ruokapalveluiden ulkoistamisesta Feelialle solmittiin. Säästöjä alkuperäisestä ruokatoimituskonseptista oli tässä vaiheessa tullut peräti 78 %, joka vastaa vuositasolla useamman hoitajan palkan Geritrimissä.

– Oli onnenpotku, että Susanne astui kuvaan uudistuksen aikaan, sillä Feelian tuotteet olivat hänelle jo aiemmin tuttuja.

”Oi, kuinka hyvää ruokaa”

Asiakkaat muistavat, mitä on ollut tarjolla. Yksi kyselee silakkalaatikon perään ja toinen haluaisi hernekeittoa. Vanhuksille ovat tärkeitä niin sanotut perinneruoat, jotka ovat tuttuja makuja elämän varrelta.

– Eräskin yksikön asiakas oli saanut vierailun aikana lisää painoa. Hoivassa haaste muodostuu juuri siitä, ettei asiakkaat syö kovin paljoa. Ruoan tulee olla ravintorikasta ja maukasta, joten ruokahalun löytyminen on tärkeä asia, Klemets kertoo.

– Olen aina sanonut, että ruoan laadusta emme tingi. Ravintorikas ruoka on tärkeää, ja lasten sekä vanhusten tulisi aina saada parasta mahdollista ruokaa. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on yksikkömme avaintekijä: ruoka, lepo ja kuntoutus, Westerlund kertaa.

Marjoja rahkaan, pullan leipomista ja teemapäiviä

– Onhan tämä huippu juttu. Yksikössämme tuoksuu ruoka. Asiakkaat kärkkyvät klo 11 jumpan jälkeen, että joko saisi tulla syömään ja minun pitää todeta, että vielä menee hetki, Klemets nauraa.

– Yksikössä valmistettu ruoka vapauttaa enemmän aikaa asiakkaille. Keittiöhenkilökunta tekee esim. välillä pitsaa tai leipoo pullaa asiakkaidemme kanssa, sillä välin kun ruoka valmistuu, Westerlund kertoo.

Yhtenä viikonloppuna Susanne oli napannut asiakkaan mukaansa ja mennyt lähimetsään poimimaan puolukoita ja mustikoita. Myöhemmin marjat laitettiin tarjolla olleen rahkan päälle. Ruoanlaittoon varattu aika pieneni Feelian ratkaisulla, ja antoi tätä kautta lisäarvoa asiakkaille.

– Meillä on nyt enemmän mahdollisuuksia tehdä tällaisia juttuja, ja järjestää esimerkiksi teemapäiviä. Hiljattain yksikössämme oli rapujuhlapäivä. Lauloimme rapujuhlalauluja, söimme hyvin ja meillä vieraili esiintyjä.

Säästöjä, joilla panostetaan asiakkaaseen

Isossa kuvassa kustannuspaineet kasvavat joka vuosi, ja muutoksia täytyy tehdä. 2020 hallitus määräsi vanhuspalveluihin hoitajamitoitukseksi 0,7 hoitajaa per vanhus alkaen 1.1.2023. Tänä päivänä tuo luku on 0,55 ja vuoden vaihteessa se tulee olemaan 0,6. Geritrim pystyy vastaamaan näihin mitoituksiin, sillä esimerkiksi ruokapalveluista saadut säästöt ovat auttaneet yritystä siinä, että resurssit hoitohenkilökuntamitoituksiin ovat kunnossa.

Geritrimillä on käytössä Suomen ensimmäinen dynaaminen painonkevennysjärjestelmä, joka on robottiohjattu. Palvelumallimme kautta saavutettujen säästöjen myötä yrityksellä on ollut mahdollisuus investoida tällaiseen hankintaan. Alta löydät video laitteen toiminnasta.

Tutustu Geritrimiin heidän sivustollaan: www.geritrim.fi